Mund1

Kvalifikovaný tréner nad zlato..

V súčasnej dobe sa stále viac ľudí chce venovať svojmu zdraviu, postave a rozvíjaniu športového ducha. Popri každodenným starostiam ide o ideálny relax, odreagovanie a regeneráciu.

Osobný tréner patrí k vyhľadávaným ľuďom a kto sa chce o seba skutočne a kvalitne postarať, potrebuje oči skúseného a vzdelaného borca, ktorý mu vie presne a správne poradiť.

Juraj Mundier úspešne absolvoval magisterské štúdium Telesnej výchovy a Šport na Fakulte telesnej kultúry v Olomouci Univerzita Palackého. Vďake svojej túžbe a láske k športu si splnil sen a už niekoľko rokov patrí k vyhľadávaným odborníkom, ktorí poskytujú tipy,  rady a skúsenosti z praxe v oblasti športovej či voľno-časovej prípravy a strečingu.

Juraj patrí k známym postavám športového, ale najmä hokejbalového sveta v Čadci a na Kysuciach. Strelec historicky prvého extraligového gólu Hbk Čadca sa od mladosti venuje športu.

Medzi jeho zverencov patrí aj Adrián Holešinský. Hokejový hráč, bývalý kapitán Slovenskej juniorskej hokejovej reprezentácie a dnes hráč amerického Janesville Jets trávi leto a letnú prípravu doma. Chce sa čo najlepšie pripraviť na novú sezónu a v Čadci mu najviac vyhovuje tréning s Jurajom.

Vyspovedali sme teda osobného trénera na tému kondičnej prípravy obecne, ale špecificky so zameraním na hokejovú letnú prípravu jeho zverencov. Rozhovor odhalí viac.

Ako vznikla vaša spolupráca s Adriánom?

S Aďom sa poznáme už dlhšie vďaka hokejbalu a vie, čomu sa venujem. Keď prišiel z Ameriky prehodili sme pár slov o trénovaní a o letnej príprave. Momentálne je trend trénovať odlišným spôsobom ako doposiaľ. Tréningové metódy sa menia a prispôsobujú viac potrebám pre jednotlivé športy. Už to nie sú dlhé a únavné tréningy trvajúce niekoľko hodín na bicykli, behu, atď.

Môžete nám priblížiť o čo vlastne ide? V čom je tréning odlišný?

Do povedomia sa tento spôsob tréningu dostal vďaka výborným kondičným trénerom z českej hokejovej extraligy ( Liberec, Litvínov). Vo vyspelých športových krajinách ide o dlhšie trvajúci trend. Je to trošku zložitejšie, ale keby som to mal zjednodušiť, tak ide o tréning vychádzajúci priamo zo samotnej hry. Keď hokejový zápas trvá 60 minút a hráč strávi na ľade cca 15-20 minút, kde Ide o krátke striedania trvajúce max. 40 sekúnd, sa tréningová jednotka približuje času  v zápase. Cvičíme v intervaloch simulujúcich jedno striedanie a kondíciu získavame znižovaním intervalu odpočinku. Cviky vychádzajú z hokejových potrieb ako je napríklad, drep, výpad, rotácia, tlak, ťah, ohnutie, šprint…

Ako často a dlho trvá vaša príprava. Čo na tréningy hovorí Adrián?

Zatiaľ sme dohodnutí na 2 mesiace. Trénujeme každý deň.  Pondelok až piatok. Striedame fitness, cvikom špecifickým pre hokej a atletickou prípravou na rozvoj rýchlostných a sily. Trošku problém je, že Adrián má ešte hokejbal cez víkend, ktorý telu moc regenerácie neprináša.  Aspoň jeden deň je dobré regenerovať. Postupne budeme prechádzať na dvojfázove tréningy. Preto je regenerácia veľmi potrebná. Nielen oddych, ale aj kvalitné a dobré jedlo aplikované v jednotlivých fázach dňa a ďalšie regeneračné prvky. Adrián zatiaľ poslúcha, nič iné mu neostáva.

O regenerácii veľa nepočuť. Je dôležitá pre športovca?

Regenerácia je niekedy potrebnejšia ako samotný tréning. Aby nedochádzalo k pretrénovaniu, únavovému syndrómu, by mal každý venovať dostatočne veľkú pozornosť.  Športovec ale aj ,,hobbýk,, musí byť maximálne oddýchnutý, aby mal tréning význam. Je niekoľko spôsobov regenerácie. Spomeniem aspoň tie najznámejšie: Kvalitné jedlo, spánok, masáže, strečing, studený kúpeľ,  kriokomory, sauny atď.

Aký je rozdiel trénovať pod trénerom a aký je byť sám, hoci ak to mám len ako hobby?

Kvalifikovaný a kvalitný tréner by mal poznať svojho klienta a nadstaviť mu tréning presne na jeho telo. Nie je to o tom okopírovať niečo z internetu a vydávať za modlu. Každé telo je jedinečné a platí na neho niečo iné. S trénerom ide progres rýchlejšie, tréning nestagnuje, donúti Vás k lepším výkonom. A hlavne predchádza zdravotným úrazom. V zahraničí platí, že podpisujete zmluvu medzi klientom a trénerom. Tam sa klient zaväzuje vykonávať pokyny trénera a tréner nesie zodpovednosť za jeho zdravotný stav z jeho cvičenia. Potom by trénovali naozaj iba odborníci.

Takže je rozdiel medzi trénermi?

Obrovský Keď pôjdete k doktorovi, tiež nechcete aby do Vás ,,rezal,, opravár pračiek ktorý si kúpil o tom časopis a pár krát si no niečoho zarezal. Takto je to aj s trénovaním. Pseudo trénerov je ako maku. Víkendové kurzy  v rozsahu pár hodín a potom šup na facebook a hop trénovať… To ma vždy dokáže pobaviť.

Čo by ste odporučil ľuďom, ktorí začínajú  s pohybovou aktivitou?

Hlavne sa hýbať, čo možno najviac. Viesť aktívny život. Človek je nastavený pre pohyb a pri absencii telo chátra nielen fyzicky, ale aj psychicky. Keď si idete zabehať tak trénera až tak moc nepotrebujete ( i keď),  ale pri posilňovaní by som ho určite odporúčal. Zdvíhate ťažšie závažia, čo v dlhodobom súčte nebude mať pre vaše telo pozitívny efekt. Bolesti chrbta, kĺbov atď… Pri plávaní vám ukáže správnu techniku, naučí správne dýchať a dohliada, aby ste to neflákali. Každý šport je špecifický. Ušetríte si mnoho času s nesprávnymi návykmi. Tie sa odstraňujú najhoršie.

Čomu sa Vy ako tréner venujete?

Na univerzite sme si pričuchli takpovediac k všetkému. Mali sme vynikajúcich pedagógov pracujúcich so špičkovými českými aj svetovými športovcami. Fakulta sa každoročne umiestňuje ako najlepšia telovýchova v ČR. Dostávali sme trošku iný pohľad na problematiku, ktorú sa snažím aj Ja preferovať. Ale jeden človek nemá šancu robiť a trénovať všetko. A kto Vám hovorí že áno, tak viem že nič nevie. Špičkové tými alebo športovci majú špecialistov napríklad len na vytrvalosť, na silu, na rýchlosť. Vo výsledku má športovec 3-4 trénerov. Ale to sa bavíme o kluboch a hráčov s inými rozpočtami. Osobne som sa venoval problematike plávania a lyžovania.  Zaujímam sa o kondičnú prípravu športovcov. Obecne sa vychádza a za základ považujem atletiku a gymnastiku čo je alfa a omega väčšiny športov.

A čo taká výživa? Môžeš čitateľom poradiť?

Nie som výživový poradca a ani som tento obor neštudoval. Preto sa do toho nepletiem. Vo vlastnom záujme sa snažím vzdelávať a na pokročilej úrovni viem poradiť čo, ako, prečo a kedy, ale nefušujem do toho. A skopírované jedálničky z internetu, to nie je poradca ale šarlatán. Myslím si, že veľká časť ľudí na Slovensku aj v Česku sa nestravuje dobre a kultúra jedenia nie je na vysokej úrovni. Snažíme sa „zaplácať“ brucho a je nám jedno čím a akej kvality. Prirovnal by som to k autu. Niektoré jazdí na benzín, diesel niektoré na plyn. Dávate mu kvalitný olej aby auto pekne išlo, no ak nie, motor sa zničí. Každému sedí niečo iné. Nejde povedať, že vec ktorá sedí mne bude sedieť niekomu inému. To isté je aj v trénovaní. Keď mám niekomu poradiť, tak snažiť jesť normálne zdravo, pestro. Veľa zeleniny, ovocie, kvalitne mäso, ryby, strukoviny atď. Určite sa bude líšiť jedálniček vrcholového športovca, iný bude pre niekoho s nadváhou a iný pre bežného človeka. Vyhýbať sa polotovarom a nutrične prázdnym kalóriam. Nie je to až taká veda. A hlavne by nám to malo aj chutiť a nejesť to s nechuťou. To potom často nevydrží.

Okrem športovcov trénujete aj bežnými ľuďmi?

Áno. Všetky vekové kategórie až po ľudí so zdravotnými problémami a disbalanciami. Všetkých ktorý majú záujem. Hlavne individuálne lekcie.

Kontaktovať kľudne na facebooku alebo cez mail J mundier19 @centrum.sk alebo na mobil 0915639517

Tomáš Urbaník, foto: Archív KHÚ a JM

V aktuálnom finále KHL stoji tréner a jeho zverenec proti sebe. V súboji o titul si nič nedarujú.

mund2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juraj Mundier a jeho radosť z gólu na Memorial S. Jurgu 2015

mund3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hory sú druhým domovom Juraja Mundiera.

mund4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adrián si v Amerike rýchlo zvykol a pravidelne boduje.

mund5